28 August, 2019 2 min read

Jobber du foran dataen hele dagen? Hvis du ikke passer på å sitte ergonomisk eller å bruke ergonomiske virkemidler på kontoret, er det stor sjanse for at du etter hvert vil utvikle smerter i rygg, nakke eller armer fordi sittestillingen din kan være feil. 

Det finnes et hav av utstyr og tilpassninger du kan gjøre og/eller skaffe deg for å minimere risikoen.

Men, hva er viktig og hva er helt unødvendig? La meg vise deg.

Skjerm i øyehøyde

Dataskjermen er sentrum av arbeidsstasjonen. All din oppmerksomhet er fokusert på den gjennom dagen. Det første du bør passe på er at skjermen din er i øyehøyde. De aller fleste har skjermen for lavt slik at de ser nedover på den og dermed kan få smerter i nakken. Bruk en skjerm som kan heves og senkes etter behov, eller monter den på en monitorarm som lar deg bevege og stille inn skjermen i høyden.
Se vårt utvalg av monitorarmer her -->

 

 

Heve/senkebord

Hvis du står mens du jobber forbrenner du 70% flere kalorier enn hvis du sitter. I tillegg varierer du stå stillingen din mer slik at kroppen ikke blir like belastet av å stå framfor å sitte. Et bor som kan heves og senkes ved behov slik at du kan variere mellom å sitte og stå mens du jobber er gunstig. Eventuelt er det også en bra løsning å ha et ekstra bord man kan jobbe stående ved.

 

Kontorstol med innstillinger til ryggen

En kontorstol bør ha innstillinger som gjør at den kan tilpasses din kropp. 
Når du sitter bør du ha rett rygg, sitte med 90graders vinkel, samt ha 90-120 graders vinkel på knærne dine. 

Det finnes også balansestoler man kan bruke for å øve opp balansemusklene når man sitter.

En fotstøtte kan også være lurt å vurdere for å avlaste føttene.

Se vårt utvalg av ergonomiske kontorstoler her -->

Mus og tastatur 

Hvis du bruker tradisjonelt tastatur og mus over lengre perioder kan du få belastningsskader fordi du holder hånden i feil vinkel. En ergonomisk datamus hjelper hendene dine å snu vinkelen slik at musklene i kroppen hviler bedre mens du bruker datautstyret. En sentrert pekeenhet er det mest optimale da du slipper å flytte armen så mye fram og tilbake fra tastatur til mus. 

I tillegg er det lurt med underarmsstøtte hvis du sitter mens du jobber, dette er fordi det avlaster håndledd og underarm. Underarmsstøtte kan ofte monteres på skrivebord eller direkte på pekeenhet/tastatur. 

Se vårt utvalg av mus og tastatur her --> 

Lys

Du bør ha godt og naturlig lys på arbeidsplassen din. 

Luft

Det er alltid godt med frisk luft og bevegelse innimellom. Reis deg fra stolen din for å gjøre strekkeøvelser eller pusteøvelser. Gå gjerne utenfor en liten tur for å få frisk luft.

 

Riktig ergonomisk utstyr hjelper ikke bare deg, det kan også bidra til å få ned sykefraværet på jobb. Det er sjefen som er ansvarlig for å legge til rette for riktig ergonomi, så ta gjerne en samtale rundt det på jobben.

 



Also in Wulff Journal

Vær kreativ med Xyron lamineringsmaskin
Vær kreativ med Xyron lamineringsmaskin

12 November, 2019 2 min read

Xyron lamineringsmaskin gir uendelige muligheter til å være kreativ. 

Her er en del prosjekter dere kan gjøre på skole og barnehage med Xyron lamineringsmaskin:

Les mer
Enkel oppussing uten søl og støv med gulv og trappebeskytter
Enkel oppussing uten søl og støv med gulv og trappebeskytter

04 November, 2019 1 min read

Gulv og trappebeskyttelse er et viktig verktøy i enhver arbeidsdag som inneholder oppussing og renovering. Den gjør arbeidsdagen enklere.

Les om fordelene med gulv og trappebeskytter her >>

Les mer
Hvordan finne den rette kontorstolen for deg?
Hvordan finne den rette kontorstolen for deg?

28 Oktober, 2019 3 min read

En typisk arbeidsdag på kontor innebærer mye sitting på en stol. En slik sittestilling sliter ofte på kroppen og ryggraden. Det er derfor viktig å ha en ergonomisk utformet kontorstol som støtter kroppen og ryggraden, men hvilken stol er best?

Les mer

Abonner på vårt nyhetsbrev