Ont vid datorn

Datasmerter? Tre ergonomiske løsninger som kan hjelpe

En statisk posisjon vil sannsynligvis føre til problemer før eller siden. Det er mange justeringer du kan gjøre i arbeidsstillingen for å forhindre smerter ved en datamaskin. 

Forhindre smerte mens du arbeider ved en datamaskin. 

Det er mange justeringer du kan gjøre i arbeidsstillingen for å forhindre smerter ved en datamaskin.

Det grunnleggende å huske er at en statisk posisjon sannsynligvis vil føre til problemer før eller siden.

Små, repeterende ensidige bevegelser kan forårsake negative effekter.

Et vanlig tidlig varseltegn er muskeltretthet.

Du kan drastiske fordeler med tre enkle rettelser.

En dårlig holdning ved bruk av datamaskin øker risikoen for å utvikle smerter i nakke, skuldre eller armer.

Ved å korrigere arbeidsstillingen kan du forbedre sjansene dine for å unngå, eller lindre, belastningsskader (RSI), såkalt musearm.

Det er umulig å jobbe i en statisk arbeidsstilling, og derfor må vi flytte.

Nøkkelen er å innta en holdning der leddene får hvile i sine naturlige posisjoner, noe som reduserer belastningen og legger grunnlaget for en sunn holdning.

Be en kollega om hjelp ved å se på hvordan arbeidsstillingen din ser ut og hvordan den kan forbedres gjennom små korreksjoner som reduserer sannsynligheten for RSI.

Rettelse 1 |
Plass
 føttene godt på gulvet.

Juster stolen slik at føttene hviler stødig på gulvet.

Føttene skal plasseres litt foran knærne og bruk eventuelt fotstøtte. 

Rettelse 2 | 
Underarmene skal holdes parallelle med gulvet.

Slapp av i skuldrene og hold albuene i 90 graders vinkel.

Når du endrer posisjon, hold deg mellom 75 og 135 graders vinkel. 

Bytt også mellom stående og sittende arbeidsstilling.


Rettelse 3 | 
Arbeid i en sentrert stilling.

For å forhindre gjentatte belastningsskader er det viktig å holde hendene i en sentrert stilling, innenfor skuldrenes bredde.

Å måtte strekke armen for å nå musen ved siden av tastaturet er en vanlig fallgruve.

Men ved å bruke en ergonomisk mus, som en Mousetrapper kan du oppnå en ergonomisk god posisjon som holder armer og hender avslappet.

Ofte i løpet av bare noen få uker gir en sentrert mus merkbar forbedring til kroppen.

Flere tips!

PLASSERING AV SKJERM | Øynene dine er mer komfortable med å se ned.

Den øvre kanten av skjermen anbefales plassert i eller like under øyehøyde.

BÆRBARE STATIV | Hvis du jobber på en bærbar datamaskin, bør du vurdere en stativ for bærbar PC eller nettbrett.
 
En egen tastatur for å oppnå en riktig og behagelig høyde.

STÅ OPP | 
Ved å jobbe stående forbrenner vi nesten dobbelt så mange kalorier som når vi sitter.

I stående matte forhindrer at føttene dine blir slitne, noe som betyr at du kan stå i lengre perioder.

UNDERARMSTØTTE | En underarmstøtte er et annet hjelpemiddel som støtter en naturlig og avslappet stilling.