Att jobba hemifrån under corona: för- och nackdelar

Å jobbe hjemmefra under Corona: Fordeler og ulemper

De siste årene har kontorene raskt blitt designet med SITT-stand-bord og andre produkter for folk å jobbe sunt. På grunn av Corona har mange blitt tvunget til å jobbe hjemmefra. Å jobbe hjemmefra har sine fordeler og ulemper.

De siste årene har kontorene raskt blitt designet med SITT-stand-bord og andre produkter for folk å jobbe sunt. På grunn av Corona har mange blitt tvunget til å jobbe hjemmefra. Å jobbe hjemmefra har sine fordeler og ulemper.

Våren 2020 ble det gjennomført en undersøkelse blant drøyt hundre hjemmearbeidere. Denne tilfeldige gruppen av hjemmearbeidere ble spurt om fordeler og ulemper ved å jobbe hjemmefra. De ble spurt om utformingen av arbeidsplassen, tilstedeværelsen av arbeidsrelaterte klager, produktivitet og bruddatferd. Dette betydde alltid en sammenligning mellom å jobbe hjemmefra og jobbe på kontoret.

Folk ser både fordeler og ulemper ved å jobbe hjemmefra.

Å jobbe hjemmefra gir flere fordeler. Undersøkelsen viste at respondentene ser den ikke -eksisterende reisetiden som den største fordelen ved å jobbe hjemmefra. De opplever også mer fleksibilitet og frihet til å organisere arbeidsdagen. Mange respondenter opplever mer fred og ro hjemme og mindre distraksjoner (spesielt fra kolleger). Til slutt sa de at de opplevde mer sikkerhet hjemme på grunn av koronavirus.

Dessverre er det imidlertid også ulemper med å jobbe hjemmefra. Studien viser at mange respondenter er distrahert hjemme i løpet av arbeidsdagen (spesielt de med barn). De ser også en ulempe at det vil være færre sosiale kontakter med kolleger. Å diskutere ansikt til ansikt eller fange sammen i løpet av en pause er ikke et alternativ for øyeblikket. Endelig er en stor ulempe at arbeidsplassen i hjemmet ikke er ergonomisk designet.

Mer enn 40 prosent er mer produktive hjemme enn på kontoret.

Mer enn 40 prosent av de spurte sa at de var mer produktive hjemme enn på kontoret, mens 27 prosent sa at de var mer produktive på kontoret. Resten av de spurte opplevde ingen forskjell i det hele tatt.

Mer fleksibilitet og frihet hjemme, men færre pauser.

De fleste respondentene sa at de opplevde mer fleksibilitet og frihet hjemme. Undersøkelsen viste imidlertid at det i gjennomsnitt er færre pauser hjemme i løpet av arbeidsdagen enn på kontoret.

Både på kontoret og hjemme tar bare 50 prosent lunsj. Ansatte tar også få mikropauser. Det er de korte vitale pausene (mikropausene) som trengs for å holde kroppens blodstrøm i gang. Dette gjelder både for å jobbe hjemme og på kontoret. Bare 5 prosent av de spurte tar en kort pause hvert 10. minutt å endre holdning en stund.

Flere fysiske lidelser hjemme.

Mer enn 24 prosent av de spurte sa at de regelmessig hadde til å alltid jobbe -relaterte fysiske lidelser hjemme: i nakken, skuldrene, rygg, armer, håndledd, hender eller hadde hodepine. På kontoret er dette mindre enn 9 prosent! Gruppen av hjemmearbeidere uten klager er bare 20 prosent.

Fortsatt litt oppmerksomhet på ergonomi på arbeidsplassen.

På spørsmålet om ergonomiske møbler og produkter hjemme, var det bare 3,5 prosent av dem som ba skjermen på øyehøyde. Dette betyr at nesten alle holder hodet i en unaturlig posisjon når de jobber hjemme. Å konstant se ned kan være veldig stressende for nakken og kan forårsake nakkeproblemer eller hodepine.

De fleste respondentene uttalte at kontor på kontoret er bedre utstyrt enn hjemmearbeidet. For eksempel har mindre enn 50 % en justerbar kontorstol hjemme, mens nesten 85 % har en god stol på kontoret. Som svar på spørsmålet "Hva mangler å fungere ordentlig (ergonomisk) hjemme?" De fleste ba om at de ønsket at ergonomiske møbler skulle jobbe hjemme. Mange respondenter ser også en skjermforsterker (som et standpunkt for bærbar PC) som et nødvendig supplement til hjemmearbeidsplassen.

Sunt arbeid med en ergonomisk hjemmearbeidsplass.

Forskningen viser at folk opplever betydelig mer fysiske problemer nå som de jobber hjemmefra. Spesielt mangelen på en ergonomisk arbeidsplass spiller en viktig rolle i dette. En ergonomisk designet arbeidsplass stimulerer mennesker til naturlig å tilpasse en god holdning og hjelpe dem på en slik måte å jobbe sunt.

Tips for en sunn arbeidsplass hjemme.

  1. Har sØdelegge for kroppen din. Bruk hele stolsetet, med ryggen lettet av ryggstøtten. La underarmene støtte mens skuldrene er avslappet. Hvil underarmene på stolens armlener eller på skrivebordet mens skuldrene er avslappet.
  2. Arbeid i oppreist stilling. Plasser skjermen rett foran kroppen og legg den øvre delen av skjermen på øyehøyde. Bruk en bærbar PC -forsterker og legg papirdokumenter mellom tastaturet og skjermen.
  3. Forsøk å unngå å strekke unødvendig. Plasser tastaturet og musen i nærheten av kroppen din, og legg også telefonen innen rekkevidde.
  4. Unngå små repeterende bevegelser. Å skrive er sunnere enn musebruk, så bruk så mange snarveier som mulig. Flytt musen fra hele armen i stedet for håndleddet. Bruk et eget tastatur og mus når du jobber med den bærbare datamaskinen.
  5. Ta små pauser og trekk. Begrens antall timer med skjermarbeid og ta vanlige (mikro) pauser. Det anbefales å endre holdning hvert 10. minutt og slappe av/strekke musklene. Kast sitteplasser regelmessig med stående og turgåing.

 

 

Denne studien ble publisert 24. april 2020 på Arbos nettsted på nettet

 

 

30 DAGAR NÖJD-KUND-GARANTI

Vi vill att du som kund ska vara 100% nöjd med ditt köp.

ABONNER PÅ VÅRT NYHETSBREV

Kampanjer, nye produkter og salg. Direkte til innboksen din