arbetsplats

10 Trinn Til En Ergonomisk Arbeidsplass

La oss veilede deg til hvordan du får de beste forholdene på din arbeidsplass. Hvilke ergonomiske hjelpemidler har du i dag og hvilke mangler du? Vi forklarer også hvorfor du bør ha dem.

10 Ergonomiske hjelpemidler

Her veileder vi deg til å få de beste forholdene på din arbeidsplass.

Har du vondt i ryggen, sliten nakke, verkende håndledd og armer? 

Gå gjennom arbeidsplassen din og hvilke hjelpemidler du har, og som du mangler, for å få en effektiv arbeidshverdag.

Les følgende 10 trinn for å sjekke om du har disse ergonomiske hjelpemidlene.

 

1. Høydejusterbart skrivebord

Sentrum av arbeidsplassen din er skrivebordet.

Ideelt sett vil du at skrivebordet skal være stort nok til dine behov, du vil ikke ha et overfylt skrivebord som hindrer produktiviteten din og begrenser deg.

Det ultimate er en justerbart skrivebord som gir deg mulighet til å variere arbeidsstillingen i løpet av dagen.

Så er det selvfølgelig arbeidsplasser hvor det ikke er plass til store pulter, men så er det fortsatt fantastiske pulter i mindre modeller som er både justerbare, manuelle eller elektriske.

skrivbord

2. Kontorstolen

Jo mer du setter deg ned i løpet av en arbeidsdag, desto viktigere blir det å ha en høykvalitets og ergonomisk kontorstol som dekker individuelle behov.

kontorsstol

Velg mellom kontorstoler med for eksempel ryggstøtter som Höganäs kontorstoler. Höganäs oppfyller dine ergonomiske forventninger med muligheter for å tilpasse seg personlige preferanser.

balansstol
Eller velg en balanse eller sadelstol som gir deg de beste forutsetningene for aktiv sittestilling.

Et eksempel på en god balansestol er Aeris Swopper som har en unik 3D-teknologi som trener kroppen din uten at du tenker bevisst på det.

Mer om denne stolen kan du les her.

3. Ståmatte

En ståmatte er et naturlig komplement til ditt justerbare skrivebord.

Plasser kontorstolen bak deg eller til siden, trekk ut din ergonomiske ståmatte som er praktisk plassert under skrivebordet, alternativt hvis du har valgt en med suspensjonsalternativ på skrivebordet på siden. 
 

ståmatta
 

Gulvmatter gir best komfort og avlastning for føttene.

Stå på en matte etter å ha hevet skrivebordet og kjenn så forskjellen mellom å stå på det harde gulvet sammenlignet med en ståmatte.

Forskjellen, i tillegg til bekvemmeligheten, er at du faktisk kan stå og jobbe lenger med en ståmatte enn uten, noe som er fordelaktig på mange måter.
 

 

4. Underarmsstøtte

 Arbeidsplassen er ikke komplett uten en underarmstøtte.

En utmerket armavlastning for å sikre at du sitter komfortabelt med skuldrene ned i en avslappet stilling.

Ved bruk av underarmstøtter unngår du spente skuldre og nakke når du sitter stille ved skrivebordet.
 

armstöd

5. Ergonomisk Datamus

Ergonomisk datamus, passer på å sentrere armene foran deg, noe som er gunstig for å ikke belaste skuldre, armer og håndledd. 

Kroppen føles best når armene er sentrert og tett inntil kroppen.

pekdon

 

6. Vertikal Datamus

Fullfør tilbehøret med en vertikal datamus.

Noen setter pris på å ha en "vanlig datamus" som komplement til den ergonomiske datamusen for variasjon i arbeidet og avhengig av oppgaven foran datamaskinen. 

Vi anbefaler derfor å kjøpe en vertikal mus fra f.eks R GO.
 
Denne datamusen tilbyr en avslappet, nøytral håndleddsbelastning som forhindrer slitasjeskader.

Den vertikale posisjonen gjør at underarmen overtar bevegelsen i stedet for håndleddet. 

Dette gir deg bedre ergonomi og reduserer risikoen for skader og slitasje.

vertikal datamus

7. Skjermstativ & Skjermarmer

Ved hjelp av skjermstativ eller skjermarmer  får du din dataskjerm opp i riktig høyde i forhold til hodet, slik at du kan holde nakken rett og på linje med ryggraden.

Reflekter over om du jobber hele dagen og ser ned på en skjermen din hele tiden.

Har du tenkt på vekten nakken din må slite med hver dag ved å holde hodet oppe?

For best ergonomi foran dataskjermen, plasser den øvre kanten av dataskjermen i øyehøyde.

Dette er et godt ergonomisk hjelpemiddel og for komfort.

skärmstativ

8. Skrivebordslampe

Med ordentlig kontorbelysning gir du øynene dine best mulig ergonomi.

Invester i en lampe som du kan variere belysning og fargetoner på, fra kjøligere til varmere.

I dårlig lys og når vi ikke kan se ordentlig, kan det påvirke arbeidsstillingen vår til å spenningshodepine, forårsake smerter i skuldre og nakke.

skrivbordslampa

9. Veggabsorbenter 

Det neste viktige ergonomiske området er akustikk. 

Vi mennesker er lydfølsomme og mange av oss har problemer med å holde konsentrasjonen når det er for mye støy og høyt lydnivå.

Det er vanskelig å kreve at alle skal være musestille på kontoret hele tiden, men det finnes smarte løsninger som demper lyd og også absorberer lyd. 

Gode eksempler å bruke er veggabsorbenter som kan henges opp på veggen.

Dens funksjon er å absorbere lydbølger og dermed dempe lyden.
 

väggabsorbenter

10. Kontorinnredning & Smarte Løsninger

Sørg for at du har et hyggelig arbeidsmiljø rundt deg på din arbeidsplass.

Siden du bruker så mye tid på jobben, bør du selvfølgelig(!) ha de riktige verktøyene for å få arbeidsdagen til å gå så smidig som mulig.

Ergonomi er et bredt spekter og til og med grønne planter eller kunstige planter kan gi litt mer energi og glede i hverdagen.
 

gröna växter kontor

Sannsynligvis er det noe i arbeidsdagen din som kan forbedres, hvis ikke?

Det gjør oss selvfølgelig veldig glade for at du har måter å sikre at du har alt som er nødvendig rundt deg for å yte ditt beste i løpet av en arbeidsdag.